Bokstavskombon

Ett nytt försök att skriva blogg.. om livet, om sjukdomarna, föreningarna, myndigheter, bilar mm allt som förekommer i ett liv som sjuk, när man har flera diagnoser som beträder våran familj. Bokstäverna berör vår familj på olika sätt i olika tid. Våra anpassningar för att få vårat familjeliv att fungera men också kampen man ständigt har med alla myndigheter och bland människor som saknar kunskap om olika kombinationer av bokstäver.. Mina huvuddiagnoser är EDS Ehler-Danlos Syndrom en bindvävsdefekt som gör att ledarna glider/hoppar ur led och musklerna jobbar i överflöd ständigt. Vilket i sin tur skapar trötthet och som senare även kan slå över i former där man blir orkeslös. Jag har diagnosen fibromyalgi, adhd, psoriasis, utmattningssyndrom, utbränd, dyxelesi men störst av allt så lider jag av envishet!.

Att vara unik?!¿¡ ☆

Att vara unik är en mänsklig rättighet enligt mig.. jag blir tokig på alla fack som man ständigt blir in sorterad i. 

Ta ordet bög till exempel, anledningen till att jag valde just det ordet var för att en av mina 400+ vänner på Facebook skrev och fråga vad som var fel i att använda ordet bög för att förklara att en man som gillar män, hade en annan läggning än en man som gillar kvinnor. 

För det vanligaste antagandet i vilken sexuelläggning en man har är att de är intresserade av kvinnor och därmed räknas som heterosexuell alltså någon som gillar människor av det motsatta könet. Det är precis lika vanligt att man antar att det är det motsatta  också att kvinnor är intresserade av människor som är av det motsatta könet alltså i det här fallet män. 

Skulle man istället vara intresserad av människor med samma kön som sig själv alltså vara homosexuell (människor av samma kön som sig själv) så placeras man automatiskt i facket GAY... ordet kan även förknippas med en massa olika mer snedvridna betydelser som målas upp av människor som inte är villiga att se människor som INDIVIDER istället för att dela upp oss i FACK!!¡¡!! 

Men för att återgå till vad jag svarade på kompisens fråga om ordet bög är ett fult ord. 

Här är mitt SVAR:
Nu är inte jag heller gay men då ordet bög som så många andra ord har fått ett annat användningsområde än sig bör så är det ett icke ovanligt skällsord bland yngre generationer som används för att utmärka avvikande beteende från vad som klassas/uppfattas som normen ( varför man nu har satt en norm på vad som är inom ramen av okej, som är så pass snäv att de som aviker  med att vara sig själva hamnar utanför. När det största samhällstugget är just att normalisera det som ligger utanför ramarna. Varför man helt enkelt inte ser alla individer som människor oavsett vad som klassas som normalitet då det är just olikheterna som gör oss människor unika). 

Att då använda bög som ett utmärkande gör att ordet kan uppfattas som negativ klang. 

Men det är ju likadant som många andra ord med. T.ex. ordet Dagis för mig är det en underbar plats där barnen får leka, träffa kompisar, utvecklas och lära sig att lita på även andra pålitliga vuxna. Men för andra är det som att säga att verksamheten är dålig, enbart lek, personalen är mindre värda osv.... och man blir snabbt rättad att det faktiskt heter FÖRSKOLA för att där är personalen högutbildade pedagoger, som kör lärorika utbildande "pass" för våra barn för att förbreda dem inför skolan osv.. i mina öron låter det som att man koncentrera sig på helt fel saker barn är barn och de behöver få vara barn.

 När jag lämnar mitt barn på dess dagliga verksamhet hoppas jag och vet att åtminstonde de verksamheter jag nu valt till mina barn utvecklar mitt barn ut efter deras behov oavsett vad de kallas och att personalen likväl som jag är människor som är ovärderliga som väljer att arbeta med just mitt barn på dagarna oavsett vad deras yrke kallas. 

Precis som oavsett om man är eller kallas bög så är man människa med ett annat intresse än vad som är normaliserat enligt vad som klassas som norm i dagens samhälle.  Men finns alltid folk som reagerar och som tror att ett ord är det som orsakar kaos, felaktiga antagande, krig, mm istället för att se att de är den skeva synen folk har att människor ska stoppas in i fack istället för att ses som individer, unika underbara behövda individer som är värdefulla oavsett vad de har för läggning sexuellt, yrkes titel, samhörighet, religionstillhörighet osv.  

Alla är vi människor det är ett biologiskt faktum ett fack vi alla passar in i oavsett. 

 Om vi kunde se på saker på det sättet så skulle samhället bli en mycket tryggare och trevligare plats att leva i, istället för att vi som idag ska oroa oss för att använda "fel" ord som kan tolkas på ett negativt sätt istället för att se till människans goda sida och hoppas på att människan inte menar att vara elak utan att endast benämna "oavsett om det är en läggning, sak,yrke eller vad de nu må vara" på valt sätt. 

Vi som människor föds sällan elaka eller dömande de är något vi formas till och i de allra flesta fall är människans avsikt sällan att skada eller göra andra ledsna eller så utan snarare ett sätt vi använder oss av för att uttrycka oss oavsett anledning. 

Och använder man ordet bög som skällsord som troligen är för att utmärka de avvikande beteendet är det oftast av tre olika anledningar.

 1 MAN VET INTE HUR MAN SKA HANTERA SITUATIONEN ( och de första som kom upp va just det "ordet" som man själv tolkar som nåfot negativt av olika anledningar och för att man är lärd Så!)

2 MAN ÄR AVUNDSJUK (på att personen ifråga vågar utmärka sig från mängden och kan även titulera sig som "ordet" och accepterar att vi är unika helt enkelt) 

3. HAR SVÅRT ATT SE DET FASCINERANDE I ATT VARA UNIK ( de flesta som hänvisar till normen och menar på att de är så man ska vara, är oftast de som är både rädda och osäkra på om de faktiskt skulle bli omtyckta själva om de var sig själva.)

Fler borde se det unika i att sluta placera människor i fack och se oss som individer istället.. då skulle många av likanade situationer inte uppstå alla är lika mycket värda oavsett vad vi kallar dem. 

Alla har vi en uppgift och en plats som är ämnad för just oss det är pusslet universum har för att lösa mönstret som uppstår när man parar ihop pusselbitarna !
*slut*

Jag tycker själv att jag svarade ganska bra och inser att just frågan om att ta bort stämpeln NORMAL/NORMALT är en återkommande fråga som väcker stora björnen i mig. Alla människor är UNIKA och det finns inget vackrare än en människas äkta personlighet som återspeglas i allt dem gör! 

En människa som ger fast den själv inte har så mycket visar på att denne har ett STORT HJÄRTA och som vill dela med sig av det lilla denne har trots att det kanske inte är mycket eller att denne har i överflöd. MEN det betyder inte att de som inte ger av vad de har INTE har ett stort hjärta eller att de INTE är precis lika UNIKA och FANTASTISKA som den människan som visade sin greetness ( storhet, kom inte på ordet som man översätter med även om de är missvisande i detta fall och jag hellre skulle vilja använda mig av UNIKALISM alltså det som gör oss unika precis som om man drar paraleller till hur vi förklarar att någon är professionell då hade professionalism) genom att ge av de lilla de hade. 
Det betyder BARA att de VISAR sin UNIKALISM på ett helt annat sätt kanske genom att laga den där fantastiska goda maten, välja de perfekta vinet till just den maträtten, vara skolkuratorn som minskade depressionen bland eleverna på skolan genom att bara finnas där och utstråla sitt lugn eller ja vad man nu än må göra för att utmärka sina UNIKA TALANGER som gör att vi passar in i LIVS PUSSLET. Pusslet som är vi alla vi i hela världen som vi alla behöva för att kunna lägga pusslet. 

Man måste Absolut inte älska alla man måste inte ens gilla alla.  MEN MAN MÅSTE ACCEPTETA ALLA, alla är lika mycket värda och att vi är UNIKA är just det som gör att vi passar in i vårat pussel. 

Att behöva kämpa för att accepteras är något som jag är väl bekant med då jag dels utsattes för över 10 ÅR av MOBBING som redan började i LEKIS ( eller som i dag i folkmun kallas förskoleklass). 
Jag var 6 år när det fanns individer som ansåg att jag inte fick vara jag, eller rättare sagt var jag, jag Så skulle jag minsann få höra DET.  Det ansågs så pass viktigt att jag fick höra att jag inte passade in i vad de ansåg vara okej, att jag 6 år gammal,

1 visste vad jag ville jobba med,  
2 älskade att lära mig och tyckte skolan var kul(redan då, för ju mer jag lärde mig ju mer kunde jag och då kunde jag också fortsätta utvecklas vilket i min uppväxt var ett återkommande önskan från min sida.  Då kanske jag en dag skulle hitta nånting som var mitt/det jag var bra på/ det som.var unikt för mig/ det människor faktiskt kunde se positivt på hos mig! ) 
3 inte ändrade mig för att andra ville de ( antagligen för att jag inte kunde. Då jag idag har min ADHD diagnos så föratår jag ju varför. 
4 oftast gillade saker ingen annan gjorde eller åtminstonde sånt som en människa i den åldern, könet, klassen, bondhålan, osv inte brukade gilla..
 Skulle säkert kunna göra listan längre än längst om jag tar och analyserar vidare MEN väljer att lämna det där. 

Min poäng är om människor vill hitta något att hacka på så gör dem de oavsett om de är för att du utmärker dig på ett positivt eller negativt sätt eftersom att det hela tiden ska normaliseras. 

Så min önskan till ALLA sluta stoppa i Männsikor i alla dessa fack och börja se på människorna du möter som UNIK precis som du själv. DET FINNS EN UPPGIFT I LIVSPUSSLET SOM ÄR ÄMNAD JUST FÖR DIG!! Vi passar in i själva skapelsen och det finns en plats just för dig som enbart är ämnad för dig. Det tar bara olika lång tid att hitta platsen och att lägga ihop de olika bitarna så mönstret passar! 

Så tänk på det nästa gång du vill sortera in folk i fack som du träffar. Se de istället som en utmaning att försöka lista ut vad som gör just den människan UNIK. Och hur dina unika egenskaper kan förbättras ännu mer om du lär dig något av din medmänniska. Du är aldrig full lärd, dina talanger. Förmågor och kunskap kan alltid förnyas eller förbättras. 

Och kom ihåg DU ÄR FANTASTISK OAVSETT VILKET FACK FOLK VILL PLACERA DIG I!!! ,❤❤❤❤❤

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: