Bokstavskombon

Ett nytt försök att skriva blogg.. om livet, om sjukdomarna, föreningarna, myndigheter, bilar mm allt som förekommer i ett liv som sjuk, när man har flera diagnoser som beträder våran familj. Bokstäverna berör vår familj på olika sätt i olika tid. Våra anpassningar för att få vårat familjeliv att fungera men också kampen man ständigt har med alla myndigheter och bland människor som saknar kunskap om olika kombinationer av bokstäver.. Mina huvuddiagnoser är EDS Ehler-Danlos Syndrom en bindvävsdefekt som gör att ledarna glider/hoppar ur led och musklerna jobbar i överflöd ständigt. Vilket i sin tur skapar trötthet och som senare även kan slå över i former där man blir orkeslös. Jag har diagnosen fibromyalgi, adhd, psoriasis, utmattningssyndrom, utbränd, dyxelesi men störst av allt så lider jag av envishet!.

berg o dal bana

ja livet kan i många lägen kännas som en lång bergochdalbana  med många berg och många dalar på vägen framför en.


så även mitt... förr om åren var jag helt säker på att jag faktiskt förtjänade detta... att jag varit så hemskt elak och dum nät jag var yngre och att allt var bara mitt fel ingen annan människa kunde väl göra så mycket fel som jag.... totalt värdelös var jag och det hjälpte inte att folk menade på att jag var ju så bra.. i min värld var ju det bara något man sa för att de var ju så man skulle säga.... idag känns det som att det nästan är tvärtom att man ska tala om fel och brister hos andra och helt påpeka dem.... helst så otrevligt och aggressivt som möjligt. allt för att mucka så mycket gräl som möjligt... 

eller inte prata med sin omgivning alls mest för att alltid irriterar de nån... 
ja som ni förstår så använder jag mig av en väldigt stor dos av ironi i mitt inlägg idag.. för det mesta känns det som att sunt förnuft försvann nån gång på 1990 talet och generationerna efter fick självförakt, jävulskap och sköt dig själv och skit i andra, men filma och fota gärna allt som händer en dag kan ditt kort skaffa dig likes du behöver för att ha ett värde i dagens samhälle oavsett vad som händer eller på vems bekostnad.... 

jag vägrar tappa mitt sunda förnuft och jag vägrar även att uppfostra mina barn med annat än synt förnuft... mina barn får både tänka själva och uppföra sig även om andra människor förstår varför de gör saker.. de ska även be om ursäkt om de beter sig illa ÄVEN min 2 åring!! självklart på deras nivåer... 
mina barn får även med vägledning packa sina väskor med ex gympakläder.. jag serverar heller inte färdiga smörgåsar och plockar inte av efter dem utan tänka sig drar man fram får man även plocka bort efter sig.... 

nu börjar mina barn lära sig detta alla tre.. de reagerar även på omvärlden att ex. deras klasskompisar inte har sunt förnuft och att inte allas föräldrar hjälper sin barn på samma sätt som vi hjälper våra barn... Vi upplever att vi lever nära våra barn, intresserar oss för vad som pågår i skolor och bland deras kompisar... Vi gör även våra barn väl medvetna om att vi människor har olika egenskaper och att om vi alla hjälps åt att lyfta våra styrkor så kan vi tillsammans ta oss igenom de mesta. och de vi är mindre bra på får man träna på osv.  

för oss är det inget konstigt det är sunt förnuft och det enda rätta. Alla är vi olika men vi är lika bra ändå och att vara unik är något fantastiskt som vi alla borde ta vara på.  tillsammans så kompliterar vi varandra. 

mobbig är fullkomligt oacceptabelt och istället för att tala om alla fel eller brister någon har så är det mycket trevligare att lyfta sånt som andra är bra på.. och vem vet du kanske kan få en vän för livet och lära dig massa nya saker istället för att en dag inse att du skadade någon för livet med fula ord om något som bara är som de är.. det är ju inte så att man väljer att se ut som man gör eller heta det man heter eller bo där man gör det är för det allra mesta inget man rår över så varför ens kommentera eller lägga energi på det..... 

livet blir mycket roligare om vi lyfter bra saker och lär oss av varandra istället för att leta fel och förstärka den till vilken nytta förr eller senare kommer den som säger sånt att må dåligt över det och va tjänar då någon på att lyfta det dåliga... det har jag alltid funderat på... 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Då har vi inte gjort fel vi heller i våran uppfostran pappa och jag . KRAMIZ

Svar: Nej ❤❤ jag är glad för den uppfostran vi har fått
Jessica Zyrenia