Bokstavskombon

Ett nytt försök att skriva blogg.. om livet, om sjukdomarna, föreningarna, myndigheter, bilar mm allt som förekommer i ett liv som sjuk, när man har flera diagnoser som beträder våran familj. Bokstäverna berör vår familj på olika sätt i olika tid. Våra anpassningar för att få vårat familjeliv att fungera men också kampen man ständigt har med alla myndigheter och bland människor som saknar kunskap om olika kombinationer av bokstäver.. Mina huvuddiagnoser är EDS Ehler-Danlos Syndrom en bindvävsdefekt som gör att ledarna glider/hoppar ur led och musklerna jobbar i överflöd ständigt. Vilket i sin tur skapar trötthet och som senare även kan slå över i former där man blir orkeslös. Jag har diagnosen fibromyalgi, adhd, psoriasis, utmattningssyndrom, utbränd, dyxelesi men störst av allt så lider jag av envishet!.

Adhd betyder attention distraction hyperaktivity disorder

Eller som Viktor Frisk säger "du är en badass absolutely determined hardcore doer 
"
Jag blir lika chockad varje gång jag lyssnar på Viktor Frisk när han läser upp sin egen bok! Adhd är min superkraft!! 
Jag gillar verkligen hans sätt att läsa boken, jag känner många gånger som han förklarar jag kämpar varje dag med mig själv och har gjort många år. När jag tränade, promenerade och rörde mig så hade jag inga större problem med min adhd jag känslan av att inte vara tillräcklig för mig själv. Och jag har så många gånger känt att jag borde gjort bättre. Och jag kör ständigt på 180 ständigt ända tills jag kraschar totalt.  Min vilja är alltid så stark och därför så blir det svårt att backa när jag vet att jag oftast hade kunskap.. men ändå handlar de om att jag ville göra rätt och var bra. 

Senaste åren har jag fungerat ganska bra med min adhd.. men samtidigt så har jag alltid haft verktyg för att orka stänga av min adhd och hålla mig i schack så jag kunnat sköta mig någorlunda.. men nu på senare år har jag faktiskt känt mig totalt vilse som tappat mycket av mina verktyg och måste arbeta upp mina verktyg på nytt så jag kan hålla den i schack igen. 

När jag fick pröva elvanse tror jag att jag slappnade av och glömde bort att fortsätta jobba på det där jag gjort hela livet.. idag kan jag inte gömma mina känslor lika väl som jag gjorde tidigare.. jag har inte längre en ständig fasad utan idag är jag otroligt ärlig och öppen. Med mina känslor kanske lite för ärlig tycker vissa men jag tror jag behöver de. Hela mitt liv har jag försökt att vara det jag trott andra vill att jag ska vara. Men ändå har jag oftast varit fel eller 5 hjulet, den som blir bortglömd och bort sorterad.. för jag finns ju kvar i alla fall och lite så har det nog varit också jag är så otroligt naiv och blå ögd jag vill alltid tro gott om människor.. 
Jag har fått lära mig den hårda vägen att jag inte bara blivit utnyttjad jag har faktiskt blivit rånad och misshandlad med.  Jag har dessutom fått skulder samt fått betalat andras skulder pga min naiva blåögdhet.  Idag är jag lite mer restriktiv även om jag fortfarande vill så mycket mer än vad jag upplever andra vill.  

Jag har vetat de senaste 15 åren att jag haft adhd men fixk min diagnos Långt där efter jag var 28 år när min diagnos kom. Då kom den för att jag krävde utredning och kände att jag ville ha svar på alla års grubblande.. men det var många diagnoser som var på tal innan adhd fastställdes. Biopoläritet bland annat..  men slutade på adhd och läkaren menade på att det var ett solklart fall av "flick"- adhd och duktig flicka syndrom då jag ville vara perfekt så perfekt så ingen skulle kunna klaga ingen skulle behöva lägga mer energi på att behöva lära om mig, ingem skulle behöva uppleva att jag var i vägen osv.

Men egentligen är jag inte alls ute efter att vara bättre än någon annan för det är jag inte långt ifrån men jag vill vara till så lite problem som möjligt då jag inte vill vara till besvär. Jag vill klara mig själv och vara duktig. Samtidigt uppmanar jag alla andra att säga till om man behöver ha hjälp.så jag ger bra råd men lyssnar sällan själv på vad jag lär. Fast jag borde då jag måste säga själv att jag är en ganska bra på att förklara hur man kan göra för att må lite bättre och jag vet ju att de funkar men ändå kan jag inte förmå mig själv att lyssna på mig själv envis som jag är.. 

Nu slog min stör ej logga på mobilen på jag tror faktiskt att jag ska lyssna på den och lägga i från Mig mobilen å fortsätta virka istället. Kanske leta på nån ny bok att lyssna på och bara njuta av att barnen sov innan 20.30 idag trots att de blev sen middag och rutinerna tickade på... men med så mycket hyss som de gjort idag va väl de inte så konstigt kanske.. 

Så god natt på er.

Dagens bra grej vi fick upp bilen och vi har köpt mer Låsspray och även låsolja nu och kommer att ta med oss vetekudden värmd ut när vi går till bilen denna vinter så kanske vi slipper samma öde igen. 

Dagens dryga allt vatten i kök och badrum hade jag mer än gärna varit utan.. 

Morgondagens förhoppning tvätt och åter tvätt och minska berget vi byggt upp i badrummet!!! 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: