Bokstavskombon

Ett nytt försök att skriva blogg.. om livet, om sjukdomarna, föreningarna, myndigheter, bilar mm allt som förekommer i ett liv som sjuk, när man har flera diagnoser som beträder våran familj. Bokstäverna berör vår familj på olika sätt i olika tid. Våra anpassningar för att få vårat familjeliv att fungera men också kampen man ständigt har med alla myndigheter och bland människor som saknar kunskap om olika kombinationer av bokstäver.. Mina huvuddiagnoser är EDS Ehler-Danlos Syndrom en bindvävsdefekt som gör att ledarna glider/hoppar ur led och musklerna jobbar i överflöd ständigt. Vilket i sin tur skapar trötthet och som senare även kan slå över i former där man blir orkeslös. Jag har diagnosen fibromyalgi, adhd, psoriasis, utmattningssyndrom, utbränd, dyxelesi men störst av allt så lider jag av envishet!.

tisdag och psykologen

brukar numera aldrig gå till psykologen på andra dagar än måndagar!! Men denna vecka blev de skjutet på en dag pga att psykologen hade semester igår.   så nu har jag varit och kikat på coop forum på stenby och hittade hur fina små mjölk och vatten kannor jag tänker ha på fikabordet när de vara är enstaka som ska ha tillbehören... perfekt. 10 kr kunde ju inte vara bättre.  sen fanns de både gem, brevpapperset samt fjädrar till pyssel för 1 kr styck. 

nu sitter jag och väntar på att dollar store ska öppna kl 10. måste åtminstonde se hur de ser ut där inne sen ska jag bege mig till psykologen på sjukhuset. just nu känns de som att jag skulle kunna köra en renodlad KBT omgång idag men brukar känna så till hon frågar hur jag mår. då brukar jag kunna rabbla på... vet ju egentligen hur jag ska betee mig för att må bra!! men de är sjukt svårt att faktiskt ge mig tillåtelse att själv lyssna på mig det är ju bara att bita ihop och köra på det är ju det alla andra gör... trots att jag är fullt medveten  om att det inte alls är sant men i mitt huvud så är jag så klar över vad de är som behövs ändå är jag för lam för att faktiskt arbeta in beteendet jag vet skulle hjälpa mig. 

Ändå så känner jag att har jag nu tagit mig igenom 32 år genom mitt gamla beteende varför lägga energi på mig själv när de finns så många andra att lägga den på! 3 barn bara det tar ju tid och en man samt vänner , familj och bekanta det finns ju mängder av ställen att lägga min energi på!! Men för att orka lägga energi kan de ju vara smart att använda insidan av min hjärna eftersom att de finns ingen energi kvar om jag inte kostar på mig själv att ge mig av min egna tid. 

att reflektera och tänka på vad jag behöver för att återhämta mig själv samt att om jag ger mig själv energi så finns de ju mer att ge. men det där med att lyssna på sin egen visdom kräver att man har en hel del självkännedom samt att vara trygg i att man är ärlig mot sig själv. Utan att för den skull vara dömande mot sig själv. jag har inte svårt att se att jag gör fel ibland men de gäller ju förstå vad det är som gör att man handlar som man gör. 

jag har kommit ganska långt i min resa jag vet vem jag strävar mot att vara och de är en bättre version av mig själv. jag är bra som jag är och jag kan ta kritik så länge jag förstår vad de var jag gjorde fel eftersom att jag är fullt medveten om att jag är långt ifrån felfri.  och jag kan även ändra mig om jag ser att jag har nytta av förändringen jag väljer att göra.  
jag älskar att lära mig nya saker och uppleva nya situationer samtidigt som jag vill göra det på mitt bekostnad när jag känner att jag är redo för de! inte för att andra inte förstår mig och kräver förändring av mig. utan om jag ser att de ger mig någon form av vinning oavsett om de är kunskap eller relationen i sig som är min vinst. 

det är Mitt val vilka förändringar jag vill göra samtidigt som jag sätter de i relation mot vad andra kan ta del av. 

jag är grymt tacksam för Mia Törnblom som är en härlig människa som delar med sig av sina tankar och sitt sätt och jobba på självkänslan. Det har och kommer fortsätter att hjälpa mig i mitt jobb med mig själv!!! 
podden självklart är super kul att lyssna på men den är otroligt full av livets mysterier och tankar som får en att stanna upp och fundera kring sig själv och hur man själv gör i samma situationer!!! 

Jag är Jessica och jag är bra precis som jag är! 

nu öppnade dollarstore så nu lämnar jag åt annat ha en fantastisk dag där du är!!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: